Työtapaturmat

Työtapaturmat

Työtapaturma on äkillinen, odottamaton, ulkoisten tekijöiden aiheuttama ja työntekijän loukkaantumiseen johtava tapahtuma työssä. Työtapaturmana pidetään tapaturmaa, joka on sattunut omaan työpaikkaan kuuluvalla alueella, matkalla kotoa työhön ja päinvastoin tai työnantajan määräämän työ- tai asiointimatkan aikana.

Jos sinulle sattuu työtapaturma, ilmoita siitä heti työnantajallesi tai lähimmälle esimiehellesi. Esimiehesi täyttää vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiölle joko sähköisenä tai tulostaen se mukaasi. Tällöin saat vammaasi hoitoa maksutta esimerkiksi terveysasemallasi tai missä tahansa alueen terveydenhuoltopalveluyksikössä. Mikäli vahinkoilmoitusta ei ole tehty hakeutuessasi hoitoon, joudut itse maksamaan hoidon ja lääkkeet. Voit saada maksamasi kulut kuitteja vastaan vakuutusyhtiöstä kun vahinkoilmoitus on tehty. 

Ota sairauspoissaoloa aiheuttavissa tapaturmissa yhteys omaan työterveyshoitajaasi, jotta pystymme varmistamaan työkyvynhallinnan ja seurannan.

Mikäli sinulle sattuu tapaturma vapaa-ajalla, selvitä omien vakuutustesi kattavuus ja hakeudu terveysasemalle tai yksityiselle lääkäriasemalle.